Monday, March 29, 2010

'Bed Sores' & Quran?



‘Gangrene’ adalah kesan daripada sel mati (necrosis=sel mati yang tidak diprogramkan) yang bercirikan mempunyai bau yang busuk dan kulit menjadi berwarna hitam disebabkan oleh jangkitan kuman ataupun sel itu tidak mendapat oksigen yang secukupnya.


Salah satu bahagian gangrene adalah gangrene lembap (moist gangrene) yang berlaku di sesetengah bahagian badan seperti mulut, perut, paru-paru , cervix, dan tumit. Antara contoh yang terkenal adalah ‘bed sores’ dimana berlakunya seperti didalam gambar.


Penyakit ini berlaku kebanyakan pada pesakit yang baring terlalu lama di atas katil tanpa pergerakan. Ini berlaku apabila tulang sacrum (di belakang punggung) menghempap bahagian kulit yang memerlukan saluran darah. Akibat saluran darah itu tersekat dan sel tidak mendapat oksigen untuk hidup lalu mati secara dipaksa (necrosis). Dan berlaku pula jangkitan mikrorganisma saprogenic menyebabkan bau busuk.



Didalam Al-Quran Allah ada menyebutkan didalam surah Al-Kahfi ayat ke 18 berbunyi;

“Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka.”

Pastinya ramai yang tahu kisah ashabul kahfi dimana mereka ditidurkan didalam gua selama beribu tahun. Dan Allah membuktikan bagaimana mereka bangun dalam keadaan tiada ‘bed sores’ ini kerana digerakkan Allah kekanan dan kekiri.

Jadi renungkanlah kebenarannya...

4 comments:

anwar azhari said...

owhh..

masyaAllah..

subhanallah...

cantik..

cantik..

Anonymous said...

Haah..ko klu jmpe penyakit best2x dlm quran kongsi la ek tepet..hehe=)

islahmujahidin said...

CADANGAN..
buat blog ni dalam BI
insyaAllah ramai yg baca nanti ..

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

ni blog tuk orang melayu sahaja..biar orang kita ni paham dulu..=)

Post a Comment