Thursday, March 18, 2010

Kenapa perlu Makan?

“Nisa, makan ubat sini..”pinta Jamilah, ibu kepada anak kecil bernama Hanisah. Anak kecil itu mengalami demam sejak semalam.

“Tak nak lah ibu..ubat tu tak sedap...” katanya.

“Mari sayang, kata nak sihat kan?” pujuk ibunya.

“Kenapa makan ubat boleh sihat?”tanya Hanisah ingin tahu.

“Sebab ubat ni boleh lawan demam tu.”balas ibunya. Hanisah segera mendapatkan ibunya.

Kenapa perlu makan? Persoalan itu timbul di benak saya. Orang kata kalau tak makan lapar, tak ada tenaga, dan letih. Memang betul pun. Kalau tak makan memang la letih.

Tapi kenapa?

Ya, makanan yang kita makan merupakan sumber tenaga kita untuk kita bergerak kesana-sini dan membuat kerja. Tanpa makanan, pastinya kita akan mati ataupun kelaparan.

Makanan yang dimakan akan dipecahkan oleh enzim di mulut, perut, duodenum dan intestin menjadi bahan yang lebih kecil. Kemudian hasil pecahan ini akan diserap masuk dalam badan melalui usus kecil (intestine) dan masuk ke dalam darah.

Sejurus sahaja masuk ke dalam darah, hasil makanan ini akan diproses di hati (liver) untuk proses membuat tenaga yang dibentuk dalam ATP. Ada juga yang akan dihantar ke sel-sel diseluruh badan kita.

Jadi jelaslah kita sekarang mengapa kita perlu makan.

Berdasarkan dialog di atas, ibu Hanisah meminta anaknya supaya makan ubat. Kerana dia tahu ubat itu boleh merawat anaknya yang sedang demam.

Hal ini sama dengan sepotong ayat Al-Quran yang menyuruh kita makan dan minum kerana Allah lebih mengetahui akan hambanya yang perlu makan untuk hidup. Ingat sekali lagi, turunnya ayat ini pada beberapa ribu tahun yang lepas, baru sekarang bukti mengapa perlu makan itu dapat dijelaskan hasil proses dalam badan.

Jadi benar Allah berfirman dalam surah Al-baqarah surah ke 2 ayat ke 60;

"Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: Pukullah batu itu dengan tongkatmu, (dia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air; sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".2;60

4 comments:

anwar azhari said...

salam ziarah.

menarik blog enta.

ana berharap enta boleh menulis tentang penyakit2 pula. maklumlah, enta kn bakal doktor 2014 nnt.

insyaAllah kher..

Dr. Shukri Ustaz Suliman Sujak said...

Buar permualaan biarlah yang asas dulu...asas kehidupan..=)

anwar azhari said...

baiklah.

ana akan bersabar.

QalamNurani said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment