Friday, March 19, 2010

Siapa suruh berkenalan dahulu?



Sejarah membuktikan ketika zaman jahiliah dahulu masyarakat arab berpecah belah. Semangat assobiyah (berpuak-puak) mereka sangatlah tinggi menyebabkan selalu berlakunya peperangan, perbunuhan antara puak-puak.

Kemudian tradisi ini diteruskan apabila wujud kuasa-kuasa besar seperti Rom dan Parsi, menyebabkan peperangan itu lebih besar untuk menguasai sesebuah kawasan.




Tambahan lagi, apabila teknologi semakin canggih, bangun pula beberapa kuasa besar seperti German, Amerika Syarikat, Britain dan Jepun untuk menguasai seluruh dunia. Ini dibuktikan dalam sejarah peperangan Perang Dunia Pertama dan Kedua.

Jepun pernah juga berjaya menguasai tanah melayu namun kemudiaannya diambil alih kerajaan Britain setelah jatuhnya Bom Atom di Hirosyima dan Nagasaki. Apakah manusia ini tidak boleh bersatu?

Kemudian setelah beberapa tahun berlalu, barulah umat manusia menyedari bahawa perlunya kedamaian untuk mereka menjalani hidup yang selesa. Dan setelah itu lahirlah beberapa ahli fikir memikirkan bagaimana caranya untuk penduduk bumi bersatu. Dan diantara cara untuk menyatukan mereka adalah dengan saling berkenal-kenalan antara satu sama lain.

Dan kemudian itu bermulalah teknologi telefon untuk menghubungkan orang yang jauh.


Kini lebih hebat lagi. Dengan teknologi laman sesawang (internet), lahir beberapa laman web yang mampu menhubungkan manusia dengan lebih pantas.





Malah boleh juga berhubung secara live melalui webcam.



Sungguh hebat para manusia. Semakin hari semakin bijak mencipta teknologi. Hebat orang yang mencetuskan idea supaya berkenal-kenalan antara satu sama lain sehingga mewujudkan keamanan yang membolehkan kita hidup selesa seperti sekarang. Persoalannya siapa?

Allah berfirman dalam surah Al-Hujraat surah ke 49 ayat 13 yang bermaksud;

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)".49;13


Jangan kita lupa, Al-Quran diturunkan beribu tahun dahulu. Jadi siapa lebih hebat? Maka renungkanlah sendiri...





0 comments:

Post a Comment